رژیم‌های غنی از پروتئین فواید متابولیسمی کاهش وزن را از بین می‌برند

11 اکتبر2016- افرادی که در تلاش برای کاهش وزن رژیم می گیرند، گاهی برای رفع گرسنگی و جلوگیری از تحلیل بافت‌های ماهیچه‌ ای خود از مقادیر زیادی پروتئین استفاده می‌کنند اغلب این افراد در کاستن از وزن خود موفق می شوند اما مزایای مهم متابولیکی حاصل از کاهش وزن از جمله بهبود حساسیت به انسولین- که برای کاهش خطر دیابت ضروری است- را از دست می دهند. نتایج این  تحقیق در مجله‌ی Cell Reportsمنتشر گردید.

پرفسور Mittendorferدر مطالعه‌ی اخیر دریافت که حساسیت به انسولین در زنانی ‌که در رژیم غذایی کاهش وزن خود، از مقادیر کمتری پروتئین استفاده می کردند، بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن یا چاق، انسولین بطور موثر قادر به کنترل قندخون نیست و درنهایت این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. حساسیت به انسولین یک نشانگر خوب برای سلامت متابولیکی افراد محسوب می‌شود و معمولاً با کاهش وزن بهبود می یابد. در این پژوهش حساسیت به انسولین در زنانی که در طی کاهش وزن خود از مقادیر کمتری پروتئین استفاده کرده بودند، 25 تا 30 درصد بهبود یافت.

پرفسور Mittendorferو همکارانش در این پژوهش 34 زن چاق یائسه که 50 تا 65 سال سن داشتند و نمایه‌ی توده‌ی بدنی آنها حداقل 30 بود(BMIبرابر با 30 یا بیشتر شاخص چاقی قابل توجه است) اما به دیابت مبتلا نبودند، را بررسی کردند.

شرکت کنندگان بطورتصادفی در یکی از سه گروه به مدت 28 هفته شرکت کردند. در گروه کنترل از زنان خواسته شد وزن خود را ثابت نگهدارند. در گروه دوم از زنان خواسته شد از یک رژیم کاهش وزن تبعیت کنند که شامل میزان مجاز مصرف روزانه‌ی (RDA) پروتئین بود- برای یک زن 55 ساله با وزن 180 پوند این مقدار حدود 65گرم پروتئین درهر روز است. در گروه سوم زنان تحت یک نوع رژیم لاغری قرار گرفتند که علاوه بر کمک به کاهش وزن آنها، حاوی مقادیر زیادتری پروتئین بود- 1.2گرم پروتئین به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن یا تقریباً 100 گرم پروتئین در روز برای یک زن 55 ساله با وزن 180 پوند.

پرفسور Mittendorferگفت: ما تمام وعده‌های غذایی ارائه شده را برای این افراد تهیه کردیم و تمام زنان از یک رژیم غذایی پایه استفاده کردند، تنها تفاوت در مقدار پروتئین مصرفی آنها بود. تغییرات بسیار کمی در محتوای کربوهیدرات و چربی رژیم‌های غذایی سه گروه وجود داشت، ما می‌خواستیم تأثیر مصرف پروتئین را بر کاهش وزن بررسی کنیم.  محققان بروی مصرف پروتئین تمرکز داشتند زیرا در میان زنان یائسه یک باور رایج اینست که مصرف پروتئین اضافی به حفظ بافت عضلاتی و کاهش بافت چربی آنها کمک می کند.

 پرفسور Mittendorferگفت: هنگامیکه شما وزن از دست می‌دهید، حدود دو سوم از وزن شما حاصل کاهش بافت چربی است و یک سوم از بافت ماهیچه‌ای است، در زنانیکه مقادیر بیشتری پروتئین مصرف می کردند، کاهش بافت ماهیچه‌ای اندکی کاهش یافته بود اما در کل این تفاوت تنها حدود یک پوند (454 گرم) بود، ما این سوال را مطرح کردیم که آیا چنین تفاوت کوچکی می‌تواند فایده‌ی بالینی قابل توجهی داشته باشد؟

حساسیت به انسولین در زنانی که در رژیم خود از مقدار مجاز مصرف روزانه‌ی پروتئین استفاده کرده بودند، 25 تا 30 درصد بهبود یافته بود، چنین بهبودی موجب کاهش خطر ابتلا آنها به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی می‌شود.

در حالیکه زنانی که از مقادیر زیادتری پروتئین استفاده می‌کردند، چنین بهبودی را در حساسیت به انسولین تجربه نکردند، پرفسور Mittendorferگفت: تغییر درمحتوای پروتئین رژیم غذایی تفاوت بسیار زیادی را سبب می‌شود، مصرف بالای پروتئین منافع متابولیکی کاهش وزن را در زنان از بین می‌برد، حتی اگر مقدار کاهش وزن قابل توجه و مشابهی در مقایسه با گروه کم پروتئین داشته باشند.

 او افزود: هنوز مشخص نیست که چرا حساسیت به انسولین در گروهی که مقادیر زیادی پروتئین مصرف می کردند، بهبود نمی یابد، ما نمی دانیم چنین نتایجی در مردان و زنانی که درحال حاضر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، نیز مشاهده می‌شود یا خیر، بهمین دلیل قصد داریم تحقیقات خود را در این زمینه ادامه دهیم.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161011130002.htm